Vanligt kaffe tack!

Kaffetrenderna i Sverige har gått överstyr. I varje småstad och håla dyker det upp ett Coffee Shop med hippa och trendiga kaffesmaker och tillbehör. Att beställa något så enkelt som en slät kaffe gör att man genast blir idiotförklarad och dömd (detta gäller oftast när man handlar på de hippa och chicka ställerna). Jag och min vapendragare Dr Terje har börjat utforska Helsingborgs kaffeutbud, och resultaten är varierande. Det är en sjuk syn och det är inte alltid vi går ifrån ett kaffehak med våra snälla ord. Ett av våra största krav är att påtår ska ingå. Det är  en oskriven regel som alltid ska finnas på ett fik. Som ni kanske förstår så ger vi fan i att beställa Lattar och Superespressos som cirkulera på cafeerna. En vanlig svart kaffe(jag brukar ha en skvätt mjölk) är det som krävs för att vi ska sätta oss ner och diskutera vad som kunde ha gjorts bättre. Men när det finns ställen som inte ens kan brygga helt vanligt kaffe börjar man fundera. Varför kostar en vanlig kopp kaffe 20-30kr (då utan påtår på de flesta ställerna). Inte ens koppen är tillräckligt stor för att man ska känna sig nöjd. Är detta ett sätt för att kunderna välja de mycket större varianterna av kaffe. "Visst de är lite dyrare men du får ju mer i koppen" Är ett argument jag kan tänka mig förekommer.
Är det så att latte-generationen lyckats förstöra något så enkelt som vanligt kaffe? För även om de vanliga fiken finns kvar måste de ändå följa med trenden för att inte hamna i bakläge. Vanligt kaffe serveras dagligen men hur länge till? Kommer Latte-generationen slå ut det enkla och vanliga? kommer framtiden endast bestå av cappuccino med hundra olika ingredienser? Och allt detta snack om kaffe har gjort mig sugen på en stor stor kopp bryggrostat.

Kommentarer
Postat av: Anonym

väldigt mycket Sex and the city över det här inlägget. But instead of sex, you have coffee

2009-03-07 @ 22:02:37
Postat av: dr terje

one big black to go, otherwise you can shove it up your ass

2009-03-08 @ 14:43:05
URL: http://rickardwessberg.blogspot.com
Postat av: Julia

Fan, vad roligt. Sex and the city...

Nej, men angående kaffet, så kommer vi säkert bli utländska med hela den här barista-grejen. Jag hade jävla problem med att få en svart kaffe både på Irland & i England. De trodde inte på mig...

2009-03-08 @ 20:22:09

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0