Hultsfredsfestivalen är inte vad den engång har varit

Hultsfredsfestivalen 2009 årets största skämt. Line-up med bland annat The Killers, Takida och Lars Winnerbäck. Vad har hänt med Rockparty? Var har de bra banden tagit vägen? Lekfullheten och själen har försvunnit. Vart har tiden då bra band kom före pengar och säkra kort? Rockpartys standard bokningar idag spelas flitigare på NRJ än vad tex Foo Fighters spelas i mina lurar. Och det är till en kommersiella publiken de vill nå. Det ska vara enkelt och trallvänligt,  Inget oväntat för då blir Svensson väldigt rädd att spendera sina pengar på något som inte tilltalar dem. MTV-generationen har vuxit upp och vill gå på festival. Snart så hör du Jamba reklam mellan låtarna och vänta bara om några år så hör du även schlagermusik på Pampas och Hawaii. Lika bra att skriva det så det är ur vägen. "Bättre var det på min tid"

Min första festival i Hultsfred var 2004 och stor dragplåsterna var då Morrissey, Pixies, Kris Kristofferson och Alicia Keys. Band som Scissors Sisters och Snow Patrol var där Band som ännu inte slagit igenom men ändå var på uppgång.. Blandningen var spännande och man vågade satsa på band som var lite okända.
2005 hade många ljusa stunder och jag såg både Marlyn Manson och Tori Amos. Turbonegro gjorde sitt intryck på mig och Exprimentella The Mars Voltas spelade långt över två timmars gränsen. Fd Bob hund spelade aka Bergman Rock och Vive Le Fete röjde loss ordentligt. Lika så Kaiser Cheifs och Tegan och Sara.  Även här lekte man med stora och mindre band på ett snyggt sätt.  Jag kan fortsätta rabbla upp band efter band men det känns rätt orelevant utan fortsätter på 2006.
Här någonstans tappar Rockcity sin fingerspetskänsla för att mixa intressanta artister från olika musikgenre. Gnarls Barkley, The Strokes och Kent var det stora dragplåstert och de lite mindre banden fanns Cat5, Petter och Im from Barcelona. Nu plockar jag bara ut vissa band och det finns enhel del band jag verkligen inte har koll på som kan vara bra, jag låter det vara osagt. Det jag jag vill komma fram till är att det det börjar bli intetsägande här.. Många svenska artister gör återkommande denna festival, Backyard Babies och Timbaktu tex.. Rockpartys egna små skötebarn och fler blir de eftersom Timbaktu-Sahara Hotnights-Backyard Babies-Håkan Hellström-Lars Winnerbäck-maffian envisas med att återkomma varje år till samma festival. Jag kan rabbla hur länge som helst om detta men det är blir bara att jag tar upp utrymme. Det jag vill komma fram till är att Rockparty verkar ha satt sig ner i en väldigt skön fotölj, fötterna på bordet och öppnat sin första öl. De lever fortfarande på sitt goda rykte de hade för många år sedan. Tiden då de var den största och bredaste festivalen i Sverige. Men tiderna förändrars och konkurransen har blivit hårdare för festivalarrangörerna. Det har vuxit fram en massa små festivaler och allt fler städer har börjat göra sina egna stadsfestivaler. Visst Rockparty fixade Rage Against the Machine till förra året. En eloge till dem. Men För att dra en jämförelse till Wheres the Action is-festivalen som gick av staplen under samma tid. De sålde slut ganska omgående och Banden var av samma sorts kaliber.

Jag är medveten om att det mesta jag skrivit nu är en väldigt subjektiv bedömning, men rent objektivt så finns det en uns sanning i det hela om man ser på intäkter och försäljning av biljetter, åsikter av besökare och annat trams jag kan ta upp men nu är ja trött och behövde mest skriva av mig lite.

Kommentarer
Postat av: dr terje

jocke är en trasig gammal bitterfitta!

välkommen till klubben

2009-03-02 @ 23:55:54
URL: http://rickardwessberg.blogspot.com
Postat av: penis-Leion

instämmer i gammelbitter-klubben

2009-03-04 @ 02:08:54
URL: http://www.johanleion.com
Postat av: joppa

dra en trasa över dig. killers och lars är vad som krävs för att jag packar festivalhinken. så bajs på dig

2009-03-04 @ 22:07:14

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0