Ursäkta? Jag har ingenstans att sitta!

Folk på tåg bär en skräck. En skräck att sitta bredvid okända och främande människor. Jag ser sökande blickar från nypåstigna resenärer. Trånande blickar till tomma sittplatser. Längtan efter att slippa sätta sig bredvid den där stökiga småbarns föräldern eller den tjocka tanten som luktar likadant som något du borde kastat ur kylen redan förra veckan. Och när resenärerna väl hittat sitt utopia vill de helst inte dela med sig. En rörelse, ett undermedvetet beteende, en sekund senare så ligger det en tillhörande väska bredvid passageraren i stolen bredvid. Ett markerande, "sitt inte här". Många människor tänker sig inte för utan detta är en automatisk handling. För när man frågar om man får sitta där brukar det vara en självklarhet. Dels för att de faktiskt inte kan neka utan att riskera ställa till med en scen. Det andra kan vara att det faktiskt inte är en illa luktande tant eller skrikig unge, utan en riktigt trevlig person.
Mina funderingar kring detta är var detta beteende kommer ifrån? Varför är det så hemskt att sitta bredvid någon man inte känner? Finns det en rädsla att behöva inleda en konversation? Vad är det med den svenska instängdheten? Jag åker tåg 2x40min 2-4gånger i veckan. Man får tid att möta människor man aldrig träffar igen. Lite som "portionsvännerna" Edward Norton pratar om i Fight Club. Varför inte ta tillfället i akt och kommunicera lite. Vem vet det kanske kan leda till mer  än "snyggingen du satt mittemot på tåget".

Kommentarer
Postat av: Anonym

need to ask. Har du tagit tillfället i akt och startat ett samtal med en av dina "portionsvänner"? Lever du som du lär?;)

2009-03-05 @ 22:11:30
Postat av: jocke

Fick precis den insikten att det är på tiden att göra det. Eftersom "snyggingen mittemot" försvann

2009-03-05 @ 23:46:12
Postat av: Petra

Haha, jag förstod väl att allt egentligen handlade om någon good looking brud du såg :P

2009-03-06 @ 08:44:35
URL: http://vivelalovelylocks.blogspot.com
Postat av: Bobby Dylan

you're so right! det är hembränt i dunk varje dag, men maskerat till fickplunta. jag lever den norrländska drömmen med alla fördommar jag hade och det är great.

förlåt, jag vet ju att du inte är kvar i kalmar. där kan man ju inte stanna för länge. men i sommar? km? datti datti da daa!

2009-03-06 @ 22:34:21
URL: http://virtuallyvicious.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0