Dofter från förr

Sitter hemma i småland nu. Känns skönt att vara hemma och hälsa på en runda. Sitter nu hemma hos min mor och använder hennes dator. När jag som vanligt slösurfar runt känner jag en bekant doft. Kan inte sätta fingret på vad det är som doftar. Luktar på mina händer, min mössa och min speciella flanellskjorta som jag har till låns. Inget av dem doftar som denna så bekanta doft gör. Försöker ignorera doften och fortsätter med det jag gjorde, men det går inte. Doften griper tag i mig och vägra ge efter. Hjärnan kopplar bort allt annat surr runt om kring mig och skriker:

"Du känner igen den här doften, kom igen tröghuvud"

En lätt känsla av ångerst dyker upp inombords och svetten börjar göra sig tillkänna. Det luktar land, det luktar naturligt. En doft jag är såpass uppvuxen med att det borde vara självklart, men inte. Det är totalt omöjligt att registrera denna doft. Paniken har avancerat i grader, rummet krymper och jag dryper av svett. Varför kan jag inte komma på var jag känt denna doft förut. Jag reser mig för att ta en nypa luft. Men mina ben sviker mig och jag faller ner på golvet likt ett äpple faller från ett träd. Hjälplös ligger jag på golvet och försöker ta mig upp. Balansen har lämnat mig sen länge och jag vet inte vad som är upp och ner. Jag får tag på en lampsladd och gör ett tappert försök att häva mig upp, får lampan i huvudet och svimmar.

När jag sen vaknar till ett antal timmar senare är doften kvar i rummet. Jag drar några djupa andetag och kommer ihåg! Denna doften fanns hos en barndomskamrat som bodde på en bondgård. Denna doften fanns i deras kök och hall. Vi lekte ofta så därför är den så belägrad i mitt sinne. Doftsinnet är sannerligen det starkaste av alla våra sinnen. När en doft som jag inte känt på över 10år gör sig påmind.

Kommentarer
Postat av: Petra Transistor

Och det var första gången du kände lukten av en annan människas avföring...

2009-03-27 @ 17:12:30

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0